Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΤΗΣ ΜΗΛΟΥ

 


Σὰν σήμερα (8/4) ἦρθε στὸ φῶς ἡ Ἀφροδίτη τῆς Μήλου (ἄν καὶ ὁ Debay στὸ σχέδιον τῆς Ἀφροδίτης τῆς Μήλου, ποὺ σχεδίασε τὸ 1821 ἀναφέρει κάτω ἀπὸ τὴν εἰκόνα τοῦ γλυπτοῦ πὼς τὸ ἄγαλμα ηὑρέθη τὸν Φεβρουάριον τοῦ 1820).

να ἄγαλμα ποὺ θὰ προτιμοῦσε νὰ παραμένει θαμμένον στὰ ἔγκατα τῆς ἑλληνικῆς γῆς, παρὰ νὰ καταλήξει statua στὴν ξενιτειά.
Ὅλα ξεκίνησαν τὸ 1814, ὅταν πρωτοανακαλύφθηκε τυχαίως τὸ ἀρχαῖον θέατρον τῆς Μήλου. 6 χρόνια ἀργότερα, στὶς 8 Ἀπριλίου τοῦ 1820, 300 μέτρα παραδίπλα ἐργαζόμενος στὸ χωράφι του, τὸ ὁποῖον ηὑρίσκετο στὴν περιοχὴ Κλῆμα, ὁ Μήλιος χωρικὸς Κεντρωτὰς βρέθηκε μπροστὰ σὲ ἕνα ὑπόγειον κοίλωμα, χωρισμένον σὲ 3 στοές. Στὴν μεσαία εἶδε νὰ στέκεται ὄρθιον ἕνα ἄγαλμα, «οὗ ἡ μὲν ἀριστερὰ χεὶρ ἀπέκρυπτε τοὺς μαστούς, ἡ δὲ δεξιὰ ἐκράτη μῆλον» («Ξένοι ταξιδιῶτες στὴν Ἑλλάδα», Κ. Σιμόπουλος).

(«Ἀφροδίτη ἡ κατακτητής/ νικήτρια· ἀνακαλυφθεῖσα στὸν νησὶ τῆς Μήλου τὸν Φεβρουάριον τοῦ 1820, δοθεῖσα στὸν βασιλέα τὴν 1η Μαρτίου τοῦ 1821 ἀπὸ τὸν κύριον Μαρκήσιον ντὲ Ριβιέρ, τὸν πρέσβυν του στὴν Κων/πολιν»)

Ὁ Γάλλος ἀξιωματικὸς Βουτιέ, ἦταν ἀνάμεσα στοὺς πολλοὺς ποὺ προσεφέρθησαν νὰ «βοηθήσουν» στὰ τοῦ ἀγάλματος, καὶ ἀποτύπωσε στὸ χαρτὶ πρῶτος τὰ εὑρήματα τοῦ Κεντρωτά. Τὴν Ἀφροδίτη μας, τὴν ἀπεικονίζει χωρὶς χέρια. Πάρ’αὐτα ἀκόμα καὶ τὶς ἐπίσημες πληροφορίες καὶ τὸ σχέδιον τοῦ Βουτιὲ νὰ δεχτοῦμε ὡς ἀληθῆ, τὰ εὑρήματα ποὺ ηὑρέθησαν στὸ χωράφι ἦταν -τουλάχιστον-:
1. τὸ πάνω μέρος τῆς Ἀφροδίτης μὲ σπασμένα τὰ χέρια, ἀλλὰ μὲ τὸν κότσον ἄρτιον καὶ προσκολλημένον στὴν κεφαλή (τὸ γράφω γιατὶ στὴν πορεία, ἀναφέρεται πὼς τὸν ἕνωσαν μὲ τὸ ὑπόλοιπο κεφάλι, καθῶς εἶχε ἀποκολληθεῖ)
2. τὸ κάτω μέρος τοῦ ἀγάλματος
3. ἕνα χέρι νὰ κρατᾶ ἕνα μῆλον
4. ἕνα πόδι μὲ σανδάλι
5. μία στήλη μὲ τὸν Ἑρμῆν γενειαφόρον
6. μία στήλη μὲ τὸν Ἡρακλῆ
Τὸ ἄγαλμα ἔφερε καὶ κοσμήματα καὶ μάλιστα φαίνονται ἀκόμα τὰ σημάδια/τρύπες πάνω στὰ ὁποῖα ἦταν αὐτὰ ἐξαρτημένα. Στὴν βάσιν τοῦ γλυπτοῦ ἀνεφέρετο τὸ ὄνομα τοῦ γλύπτου (…ΝΔΡΟΣ ΜΗΝΙΔΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΥΣ ΑΠΟ ΜΑΙΑΝΔΡΟΥ ΕΠΟΙΗΣΕ). Δυστυχῶς «δὲν διεσώθη» πλήρως τὸ ὄνομά του (ἄν καὶ ὑπάρχει ἡ ἐκδοχὴ πὼς ἐνεγράφετο τὸ ὄνομα Ἀλέξανδρος), παρὰ μόνον ἡ κατάληξίς του καὶ τὸ ὄνομα τοῦ πατρός του, ὅπως καὶ ἡ πόλις καταγωγῆς του, ἀλλὰ σὲ κάθε περίπτωσιν, ἡ ἐπιγραφὴ αὐτὴ λίγα χρόνια ἀργότερα ἐξαφανίστηκε ὅλως τυχαίως!

Διόλου περίεργον..., ὅπως διόλου περίεργον δὲν ἦταν πὼς τὸ διεκδίκησαν πανταχόθεν βαρβαρόφρονες καὶ βάρβαροι, βάζοντας ὑπεράνω τῆς ἀγαλλιάσεως ποὺ αἰσθάνεται οἱοσδήποτε πολιτισμένος βλέποντας ἕνα ἄγαλμα μας, τὰ γρόσια καὶ τὶς ὑλικὲς ἀποδοχές.
Λέγεται πὼς ἐδόθη μάχη μπροστὰ ἀπὸ τὰ πλοῖα ἀνάμεσα σὲ Γάλλους ἀξιωματούχους, πρέσβεις, μὲ παπάδες, δραγουμάνους κλπ, γιὰ τὸ ποῦ θὰ καταλήξει τὸ γλυπτόν. Καθεὶς εἶχε τὴν δική του συμφωνία!
Γιὰ τὸ τί ἔσπασε-χάθηκε-ἐξαφανίστηκε σὲ ἐκεῖνη τὴν διαμάχη ἀπὸ τὴν Ἀφροδίτη μας, εἶναι ἀμφιλεγόμενον. Ἄλλοι λένε πὼς ἔπεσε τὸ ἀριστερόν της χέρι μὲς στὴν θάλασσα καθῶς τραβοῦσαν οἱ βαρβαρίζοντες καὶ βάρβαροι, δεξιὰ-ἀριστερά τὸ κασόνι ποὺ τὴν περιέκλειε· ἄλλοι πὼς ἐχάθησαν κατὰ τὴν συμπλοκὴ καὶ ἄλλα πολύτιμα εὑρήματα. Τὴν ἀλήθεια ἴσως δὲν θὰ τὴν μάθουμε ποτέ!
Ἡ τύχη του βεβαίως ἦταν προδιαγεγραμμένη, μὲ τὴν Ἑλλάδα ὑποδουλωμένη σὲ βαρβάρους καὶ τοὺς σφουγγοκωλάριούς τους, ποὺ μόνη τους ἔγνοια βλέποντας τὴν κληρονομιά μας ἦταν νὰ πλουτίσουν.
Ἄλλωστε λέγεται πὼς ἐπὶ τῆς ὀθωμανικῆς κυριαρχίας, ὑπῆρχαν πολλὲς «πολιτιστικές» ἐπισκέψεις «ἐρευνητικοῦ» χαρακτῆρος στὴν Ἑλλάδα καὶ πὼς τὰ ὅσα ἀρχαῖα ηὑρίσκοντο, μετεφέροντο στην Κων/πολιν, ἀφ’ὅπου ξενιτεύονταν σὲ διάφορες χῶρες ἀπὸ τὸν Σουλτάνον, μὲ τὸ ἀζημίωτον φυσικά.
Ἔτσι καὶ τὸν Μάρτιον τοῦ 1821, ἡ Ἀφροδίτη τῆς Μήλου, περνᾶ στὰ χέρια τοῦ Λουδοβίκου ΙΗ’. Ἦταν τὸ δῶρον τοῦ Μαρκησίου Ντὲ Ῥιβιέρ, πρεσβευτοῦ τῆς Γαλλίας στὴν Κων/πολιν, στὸν Γάλλον βασιλέα. Τὸ 2,02 μέτρων γλυπτὸν ἀπὸ παριανὸν μάρμαρον παραδίδεται λίγο ἀργότερα στὸ μουσεῖον τοῦ Λούβρου.
Οἱ «μεγαλόψυχοι» Γάλλοι λέγεται πὼς ἔναντι 7 χιλιάδων καὶ κάτι τουρκικῶν πιάστρων «ἀποζημίωσαν» τοὺς Μηλίους γιὰ τὶς ὅποιες ζημιὲς ὑπέστησαν ἐξαιτίας τῆς πωλήσεως τοῦ ἀγάλματος σὲ αὐτούς.
Λέγεται άκόμα πὼς ὑπεγράφη σύμφωνον μεταξὺ κληρικῶν καὶ τοῦ ἀρχιμανδρίτου Μιχελῆ μὲ τὸν Γάλλον ὑποπρόξενον Brest, στὸ ὁποῖον ἀνεφέρετο ἐν ὀλίγοις πὼς παραιτοῦνται ὅλοι τους καὶ οἱ ἀπόγονοί τους ἀπὸ κάθε περαιτέρω ἀποζημίωσιν!
Μᾶς ἔμεινε μία ταμπέλλα γιὰ νὰ μᾶς θυμίζει ποῦ βρέθηκε ἡ κλεμμένη/ξεπουλημένη ἀπὸ τοὺς συνήθεις ὑπόπτους κληρονομιά μας καὶ ἕνα ἀντίγραφον τῆς Ἀφροδίτης μας, ποὺ ἐκτίθεται στὸ ἀρχαιολογικὸν μουσεῖον τῆς Μήλου, δωρεὰ τοῦ «γενναιοδώρου» Μουσείου τοῦ Λούβρου!
...

(Καὶ) ἡ Ἀφροδίτη ἐδῶ καὶ χρόνια κλαίει καὶ ζητᾶ νὰ γυρίσει στὴν μητέρα της, τὴν Ἑλλάδα, στὰ νερὰ τῆς ὁποίας ἐγεννήθη, νὰ ξανακούσει τὸ ὄνομά της, νὰ ξαναδεῖ τὸν ἥλιον της…
Ὡς πότε ἡ κληρονομιά μας θὰ διασκορπίζεται σὲ λαούς, ἀνίκανους ὄχι μόνον νὰ δημιουργήσουν πολιτισμὸν καὶ ἀγάλματα, ἀλλὰ καὶ δική τους λέξιν ποὺ νὰ περιγράφει τὸν οἶκον τῶν Μουσῶν, τὸ μουσεῖον;


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ (ΜΕΡΟΣ 1ον)

Γράφει ὁ Ἀθανάσιος Σταγειρίτης (Ὠγυγία ἤ ἀρχαιολογία, βιβλ. Β', κεφ. Γ') περὶ τῶν Μουσῶν :  «Αἱ Μοῦσαι ἦσαν θυγατέρες, κατὰ μέν τινας, τοῦ δευτέρου, κατὰ δ' ἄλλους τοῦ τρίτου Διὸς καὶ τῆς Μνημοσύνης. Κατ' ἄλλους τοῦ Πιέρου*1 καὶ τῆς Πληΐδος ἤ τῆς Ἀντιόπης. Κατ' ἄλλους τοῦ Οὐρανοῦ καὶ τῆς Γῆς, ἤ τοῦ Αἰθέρος καὶ τῆς Πλουσίας ἤ τοῦ Ἀπόλλωνος ἤ τοῦ Μέμνονος καὶ τῆς Θεσπίας. Φαίνεται ὅμως ὅτι αἱ Μοῦσαι ἦσαν πολλαὶ καὶ διάφοροι, ὅθεν καὶ ἡ διαφορὰ τῶν γονέων, τοῦ ἀριθμοῦ καὶ τῶν ὀνομάτων αὐτῶν· κατ' ἄλλους δὲ, ἦσαν δύω γενέσεις τῶν Μουσῶν καὶ αἱ μὲν πρῶται αἱ θυγατέρες τοῦ Οὐρανοῦ, ἦσαν ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Κρόνου· αἱ δὲ δεύτεραι ἦσαν θυγατέρες τοῦ Διὸς καὶ τῆς Μνημοσύνης, αἱ γνωστόταται καὶ ἐπισημόταται, κατὰ τὴν κοινὴν γνώμην.  Καὶ κατὰ μέν τινας ἦσαν δύω, κατ' ἄλλους δὲ τρεῖς, Μελέτη, Μνήμη καὶ Ἀοιδή*2, ἤ Κηφισός, Βορωσθενὶς καὶ Ἀπολλωνὶς ὀνομαζόμεναι καὶ ἰσάριθμοι μὲ τοὺς τρεῖς τόνους, τρεῖς χρόνους καὶ τρεῖς ἀριθμούς*3. Κατ' ἄλλους δέ, ἦσαν τέσσαρες, Θελ

Η ΓΝΩΜΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΑΙΔΕΙΑ (ΜΕΡΟΣ 1ον)

Γράφει ὁ Ἀριστοτέλης στὰ «Φυσιογνωμικά» του: « Κιναίδου σημεῖα ( =διακριτικὸ γνώρισμα τοῦ κιναίδου) ὄμμα ( =μάτι, θέα, θέαμα) κατακεκλασμένον ( =μαλθακόν, ἐκθηλυμένον), γονύκροτος ( =αὐτὸς ποὺ τὰ πόδια του ἐχουν κλίσιν καὶ ἀκουμπᾶ τὸ ἕνα γόνατον τὸ ἄλλον, παράγοντας κρότον· προφανῶς ἀπὸ τὸν τρόπο ποὺ κλίνουν τὰ πόδια τους οἱ κίναιδοι γιὰ νὰ ἐπιτύχουν τὴν σεῖσιν/κούνημα τῶν γλουτῶν τους). Ἐγκλίσεις τῆς κεφαλῆς ( =γέρνουν τὸ κεφάλι) εἰς τὰ δεξιά. Αἱ φοραὶ τῶν χειρῶν ὕπτιαι καὶ ἔκλυτοι ( =ἡ φορὰ τῶν χεριῶν τους εἶναι χαλαρή καὶ «ῥίχνεται» πρὸς τὰ πίσω· τὸ σπάσιμον τοῦ καρποῦ ἐν ὀλίγοις), καὶ βαδίσεις διτταί ( =βάδισμα ἀσαφές), ἡ μὲν περινεύοντος ( =κλίνω τὴν μία  πρὸς τὰ δεξιὰ καὶ τὴν ἄλλην πρὸς τὰ ἀριστερά), ἡ δὲ κρατοῦντος τὴν ὀσφύν ( =τὴν μέση κρατοῦντος)… τὰ περὶ τὸ πρόσωπον διεξυσμένα ( =λεῖα, ὁμαλά)… βδελυροὶ καὶ ἀναιδεῖς… οἱ γονύκροτοι κίναιδοι... ὅσοι δὲ ταῖς φωναῖς ἀξείαις ( =ὀξεῖες) μαλακαῖς ( =ἁπαλές) κεκλασμέναις ( =σπασμένες, ἐξασθενημένες, ὄχι βροντερές) διαλέγονται (

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΝΔΟΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΣΑΧΛΑΜΑΡΑΣ ( ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΣ)

Ἡ ἰνδοευρωπαϊκὴ ἀνοησία εἶναι μία θεωρία γιὰ τὴν ὁποία θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ συζητᾶ ὧρες, ὅπως καὶ γιὰ ὁποιοδήποτε σενάριο ἐπιστημονικῆς φαντασίας. Ὅμως ἐπειδὴ ἔχει πάρει διαστάσεις ἀληθινῆς πανδημίας καὶ δυστυχῶς πλέον τὴν ἔχουν ἀσπαστεῖ καὶ διάφοροι ἔγκριτοι  <<γλωσσολόγοι>> ( τώρα τὸ ποῦ βασίζονται, ἐφόσον οἱ ὅποιες <<ἀποδείξεις>> εἶναι ἀνυπόστατες, ἀτεκμηρίωτες καὶ ἀβάσιμες, ἔγκειται μᾶλλον στὰ πλαίσια τῆς συγχρόνου ἐπιστημονικότητος! ), καλὸ εἶναι νὰ γίνει μία συνοπτικὴ παρουσίασις τοῦ πῶς ξεκίνησε καὶ καθιερώθηκε αὐτὸ τὸ ψεῦδος γιὰ τὴν γλῶσσα μας. Τουλάχιστον νὰ μὴν ἀναρωτιοῦνται οἱ περισσότεροι τί σημαίνει αὐτό τὸ <<Ι.Ε>>, <<σανσ.>>, παλαιότερα <<ἰαπετ.>>,  ποὺ συνοδεύει τὰ λήμματά μας μὲ τὴν ἀκατανόητη, μηδέποτε ὀμιλουμένη καὶ γεγραμμένη ῥίζα, ἡ ὁποία συμπληρώνει τὴν ἐτυμολογικὴ αὐτὴ παρωδία! Ἡ ἐν λόγῳ θεωρία προῆλθε ἀπὸ τὴν παρατήρησιν ὅτι οἱ ἀρχαῖες καὶ νεώτερες  γλῶσσες (σανσκριτική, ἑλληνική, κελτική, λατινική, γ