ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΚΗΝΗ ΕΙΣΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΩΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΑΔΟΥΝ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΟΡΤΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΙΝ.
Τὸ ἀπόσπασμα ἐδῶ : ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ (ΜΕΡΟΣ 10ον, στ. 1245-1320)
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΝ
(Λάκων
ὦ Πολυχαρείδα λαβὲ τὰ φυσατήρια/ φυἁτήρια,
ἵν᾽ ἐγὼ διποδιάξω τε κἀείσω/ κἀείὡ καλὸν
ἐς τὼς Ἀσαναίως τε καὶ ἐς ἡμᾶς ἅμα)
Ἀθηναῖος
λαβὲ δῆτα τὰς φυσαλλίδας πρὸς τῶν θεῶν, 1245
ὡς ἥδομαί γ᾽ ὑμᾶς ὁρῶν ὀρχουμένους.
Χορὸς Λακεδαιμονίων
ὅρμαον
τὼς κυρσανίως ὦ Μναμόνα
τάν τ᾽ ἐμὰν Μῶαν*, ἅτις
οἶδεν ἁμὲ τώς τ᾽ Ἀσαναίως*, 1250
ὅκα τοὶ μὲν ἐπ᾽ Ἀρταμιτίῳ*
πρὤκροον σιοείκελοι/ συείκελοι*
ποττὰ κᾶλα τὼς Μήδως* τ᾽ ἐνίκων,
ἁμὲ δ᾽ αὖ Λεωνίδας
ἆγεν ᾇπερ τὼς κάπρως* 1255
θάγοντας οἰῶ τὸν ὀδόντα·
πολὺς δ᾽ ἀμφὶ τὰς γένυας ἀφρὸς* ἤνσει/ ἤνσεεν*,
πολὺς δ᾽ ἁμᾷ καττῶν* σκελῶν ἀφρὸς ἵετο.
ἦν γὰρ τὤνδρες οὐκ ἐλάσσως 1260
τᾶς ψάμμας τοὶ Πέρσαι.
ἀγροτέρα σηροκτόνε*
μόλε δεῦρο παρσένε σιὰ*
ποττὰς σπονδάς,
ὡς συνέχῃς πολὺν ἁμὲ χρόνον. 1265
νῦν δ᾽ αὖ φιλία τ᾽ αἰὲς εὔπορος εἴη
ταῖς συνθήκαις,
καὶ τᾶν αἱμυλᾶν ἀλωπέκων παυσαίμεθα/ παυαἵμεθα.
ὢ δεῦρ᾽ ἴθι δεῦρ᾽ ὦ
κυναγὲ* παρσένε. 1270
Ἀθηναῖος
ἄγε νυν ἐπειδὴ τἄλλα πεποίηται καλῶς,
ἀπάγεσθε ταύτας ὦ Λάκωνες, τάσδε τε
ὑμεῖς· ἀνὴρ δὲ παρὰ γυναῖκα καὶ γυνὴ 1275
στήτω παρ᾽ ἄνδρα, κᾆτ᾽ ἐπ᾽ ἀγαθαῖς συμφοραῖς
ὀρχησάμενοι θεοῖσιν εὐλαβώμεθα
τὸ λοιπὸν αὖθις μὴ ᾽ξαμαρτάνειν ἔτι.
Χορὸς Αθηναίων
πρόσαγε χορόν, ἔπαγε <δὲ> Χάριτας,
ἐπὶ δὲ κάλεσον Ἄρτεμιν, 1280
ἐπὶ δὲ δίδυμον ἀγέχορον
Ἰήιον
εὔφρον᾽, ἐπὶ δὲ Νύσιον,
ὃς μετὰ μαινάσι Βάκχιος ὄμμασι δαίεται,
Δία τε πυρὶ φλεγόμενον, ἐπί τε 1285
πότνιαν ἄλοχον ὀλβίαν·
εἶτα δὲ δαίμονας, οἷς ἐπιμάρτυσι
χρησόμεθ᾽ οὐκ ἐπιλήσμοσιν
Ἡσυχίας πέρι τῆς ἀγανόφρονος,
ἣν ἐποίησε/ ἐπόησε θεὰ Κύπρις. 1290
ἀλαλαὶ ἰὴ παιήων·
αἴρεσθ᾽ ἄνω ἰαί,
ὡς ἐπὶ νίκῃ ἰαί.
εὐοῖ εὐοῖ, εὐαί εὐαί.
Ἀθηναῖος
πρόφαινε δὴ σὺ Μοῦσαν ἐπὶ νέᾳ νέαν. 1295
Χορὸς Λακεδαιμονίων
Ταΰγετον αὖτ᾽ ἐραννὸν ἐκλιπῶα/ ἐκλιπῶἁ*
Μῶα μόλε* Λάκαινα πρεπτὸν ἁμὶν
κλέωα/ κλέωἁ* τὸν Ἀμύκλαις σιὸν
καὶ χαλκίοικον Ἀσάναν*, 1300
Τυνδαρίδας τ᾽ ἀγασώς*,
τοὶ δὴ πὰρ Εὐρώταν ψιάδδοντι*.
εἶα μάλ᾽ ἔμβη
ὢ εἶα κοῦφα πάλλων,
ὡς Σπάρταν ὑμνίωμες, 1305
τᾷ σιῶν χοροὶ μέλοντι
καὶ ποδῶν κτύπος,
τε πῶλοι ταὶ κόραι
πὰρ τὸν Εὐρωταν
ἀμπάλλοντι* πυκνὰ ποδοῖν 1310
ἀγκονίωαι,
ταὶ δὲ κόμαι σείονθ᾽ περ Βακχᾶν
θυρσαδδωᾶν* καὶ παιδδωᾶν*/ θυρσαδδωἇν καὶ παιδδωἇν.
ἁγεῖται δ᾽ ἁ Λήδας παῖς*
ἁγνὰ χοραγὸς* εὐπρεπής. 1315
ἀλλ᾽ ἄγε κόμαν παραμπύκιδδε χερί, ποδοῖν τε πάδη*
(ἇ) τις ἔλαφος· κρότον δ᾽ ἁμᾷ ποίει χορωφελήταν.
καὶ τὰν σιὰν δ᾽ αὖ τὰν κρατίσταν Χαλκίοικον ὕμνει τὰν πάμμαχον. 1320
ΣΧΟΛΙΑ
στ. 1248 «τὼς κυρσανίως ὦ Μναμόνα τάν τ᾽ ἐμὰν Μῶαν ἅτις οἶδεν ἁμὲ τώς τ᾽ Ἀσαναίως, ὅκα τοὶ μὲν ἐπ᾽ Ἀρταμιτίῳ» : «τοὺς κυρσανίους ὦ Μνημοσύνη, τὴν τ' ἐμὴν Μοῦσαν, ἥτις οἶδεν ἡμᾶς τοὺς τ' Ἀθηναίους, ὅτε οἱ μὲν ἐπ' Ἀρτεμισίῳ». Στὴν δωρικὴ διάλεκτον τὸ ου γίνεται ω καὶ τὸ ε/ η γίνεται α· τὸ θ τρέπεται σὲ σ, τὰ ἄρθρα/ ἀναφ. ἀντωνυμίες διατηροῦν τὸν παλαιότερον τύπον τους κρατώντας τὴν δασεῖα ὡς τ, τὸ ὅτε γίνεται ὅκα κοκ.
στ. 1252 «σιοείκελοι/ συείκελοι» : Ἄλλες ἐκδόσεις τὸ ἔχουν ὡς «σιοείκελοι» (ὁ θεὸς γίνεται σιός στὴν διάλεκτον τῶν Δωριέων), ἤτοι θεοείκελοι, καὶ ἄλλες ὡς «συείκελοι», δηλαδὴ ὅμοιοι, εἴκελοι μὲ κάπρους (σύς =κάπρος, λόγῳ τῆς ὁρμητικότητος μὲ τὴν ὁποία βγῆκαν στὸν πόλεμον).
στ. 1253 «ποττὰ κᾶλα τὼς Μήδως» : «ποτὶ τὰ ( =πρὸς τὰ) κᾶλα ( =ξύλα γιὰ κάψιμον καὶ συνεκδοχικῶς τὰ πλοῖα) τοὺς Μήδους». Τὸ «πρός» οἱ Λάκωνες τὸ ἔλεγαν «ποτί», βλ. πρόσωπον- πότωπον, καὶ παρακάτω «ποττὰς σπονδάς» = πρὸς τὰς σπονδάς.
στ. 1255 «ᾇπερ τὼς κάπρως» : «ὥσπερ τοὺς κάπρους».
στ. 1257 «πολὺς δ᾽ ἀμφὶ τὰς γένυας ἀφρὸς» : «Παρὰ τῷ Ἀρχιλόχῳ «πολλὸς δ' ἀφρὸς ἦν περὶ στόμα»...Αἰσχύλος δὲ «ἀφρὸς βορᾶς βροτείας ἐρρύη κατὰ στόα»».
στ. 1257 «ἤνσει/ ἤνσεεν» : δωρ. τύπος τοῦ «ἤνθει», διὰ συνήθους ἐναλλαγῆς τοῦ σ μὲ τὸ θ. Τὸ «ἤνσεεν» διατηρεῖ τὸν ἀρχαιότερον τύπον, εε= ει/η (βλ. καὶ «Κρατύλον», 426 «οὐ γὰρ ἦτα ἐχρώμεθα ἀλλὰ εἶ τὸ παλαιόν»).
στ. 1259 «καττῶν» : κατὰ τῶν.
στ. 1263 «σηροκτόνε...παρσένε σιὰ» : «θηροκτόνε...παρθένε θεά», διὰ συνήθους τροπῆς τοῦ θ σε σ, στὴν δωρικὴ διάλεκτον.
στ. 1270 «κυναγὲ» : «κυνηγέ», διὰ συνήθους τροπὴς η-α στὴν δωρικὴ διάλεκτον. Ἡ θηροκτόνος, παρθένος, κυνηγός, θεὰ εἶναι ἡ Ἄρτεμις.
στ. 1298 «μόλε» : ἔλα, ἐκ τοῦ βλώσκω.
στ. 1297-1299 «ἐκλιπῶα...κλέωα» : «ἐκλιποῦσα...κλέουσα», διὰ συνήθους ἐναλλαγῆς τοῦ ου μὲ τὸ ω μεταξὺ τῶν διαλέκτων, βλ. κώνωψ-κουνούπι, κώδων-κουδούνι κοκ.
στ. 1300 «χαλκίοικον Ἀσάναν» : Χαλκίοικος: «ἐπίθ. τῆς Πολιούχου Ἀθηνᾶς ἐν Σπάρτῃ ὡς ἐκ τοῦ χαλκοῦ ἱεροῦ ἐν ᾧ ἦν τὸ ἄγαλμα αὐτῆς», LSJ.
στ. 1301 «Τυνδαρίδας τ᾽ ἀγασώς» : «Τυνδαρίδας τ' ἀγαθούς». Ἐννοεῖ τοὺς Διοσκούρους, Κάστορα καὶ Πολυδεύκη.
στ. 1302 «ψιάδδοντι» : ψιάζουσι, ἐκ τοῦ ψιάδδω, ἤτοι ψιάζω, διὰ συνήθους τροπῆς τοῦ ζ σὲ σδ/ δδ στὴν δωρικὴ διάλεκτον. Τὸ ψιάζω ( =παίζω) ἐκ τοῦ «ἑψιῶμαι» ( =διασκεδάζω, ψυχαγωγοῦμαι, παίζω μὲ ψηφίδες, < ἑψιά =παιχνίδι ποὺ ἐπαίζετο μὲ μικρὰ πετραδάκια). Ἡ δωρικὴ διάλεκτος ὡς ἀρχαιοτέρα ἔχει διατηρήσει τὸ -οντι, ἀντὶ τοῦ μεταγενεστέρου -ουσι στὶς καταλήξεις.
στ. 1310 «ἀμπάλλοντι» : «ἀναπάλλουσι».
στ. 1313 «θυρσαδδωᾶν καὶ παιδδωᾶν/ θυρσαδδωἇν καὶ παιδδωἇν» : «θυρσαζουσῶν καὶ παιζουσῶν».
στ. 1314 «ἁ Λήδας παῖς ἁγνὰ χοραγός» : «ἡ Λήδας παῖς ἁγνὴ χορηγός», ἤτοι ἡ Ἑλένη.
στ. 1316 «πάδη» : «πήδα», προστακτικὴ τοῦ πηδάω, δωρ. παδάω-ῶ.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου