Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ (ΜΕΡΟΣ 4ον, ΕΥΤΕΡΠΗ)


ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΕΥΤΕΡΠΗΣ 

Γράφει ὁ Ἀθ. Σταγειρίτης (Ὠγυγία ἤ ἀρχαιολογία, Β', Ε', β' ) : 

«Ἡ δὲ Εὐτέρπη, κατὰ μέν τινας, ἐφηῦρε τοὺς αὐλοὺς καὶ διὰ τοῦτον ὠνομάσθη οὔτως, ἐπειδὴ τέρπει τοὺς ἀκροατάς. Κατ' ἄλλους δὲ ἐφηῦρε καὶ ἄλλα πολλὰ ὄργανα μουσικά καὶ κατ' ἄλλους αὐτὴ ἐπενόησε τὰ μαθήματα, οἷον τὰ ἐπιστῆμας καὶ διὰ τοῦτον ὠνομάσθη οὔτως, ἐπειδὴ τὰ μαθήματα τέρπουσι τοὺς ἀνθρώπους, τοὺς μανθάνοντας αὐτά...ἤ ἐπειδὴ εἶναι καὶ εὐτερπεῖς οἱ λόγοι τῶν πεπαιδευμένων. Ἄλλοι δὲ λέγουσιν αὐτὴν εὑρετὶν τῆς διαλεκτικῆς...

Ἐζωγράφιζον δὲ αὐτὴν αὐλοῦσαν ἤ καὶ κρατοῦσαν τὸν αὐλὸν μόνον, ὀρθὴν ἤ καθήμενην, στέφανον ἄνθινον ἔχουσαν, τὸν Ἔρωτα παρ' αὐτὴν καὶ διάφορα ὄργανα μουσικά κείμενα καὶ δένδρα ὑψηλὰ πρὸς τοὺς πόδας αὐτῆς· ἐπειδὴ τὸ δένδρον εἶναι καθέδρα τοῦ τέττιγος, ὁ δὲ τέττιξ σύμβολον μουσικῆς». 

Πράγματι τὸ ὄνομα τῆς Εὐτέρπης δηλοῖ καὶ τίνος προστάτις εἶναι, ἤτοι τῆς λυρικῆς ποιήσεως, «καθῶς εὖ τέρπει, δηλαδὴ καλῶς μᾶς εὐχαριστεῖ, μᾶς θερμαίνει τὴν καρδιά· τὸ δὲ τέρπω ἐτυμολογεῖται ἐκ τοῦ θέρω + ἔπος, δηλαδὴ θερμαίνω διὰ τῶν ἐπῶν, λόγων. 

Τὸ ἀρχαιότερον εἶδος ποιήσεως*1 θεωρεῖται ἡ λυρικὴ ποίησις, ἡ ὁποία ἐψάλλετο συνοδείᾳ λύρας καὶ ἐκφράζει τὸν ψυχικὸν κόσμον τοῦ ἀνθρώπου. Μέχρι σήμερα ἕνας ποιητὴς ἀποκαλεῖται λυρικὸς ἐὰν ἀφήνει νὰ διαφανοῦν καὶ νὰ ἐκφρασθοῦν τὰ συναισθήματά του», Ὁ ἐν τῇ λέξει λόγος, Ἄννα Τζιροπούλου. 

*1 «Ὁ ἀρχαιότερος τύπος τῆς λέξεως ποίησις εἶναι πόησις. Ὁ ποιητὴς εἶναι ποητής. Τὸ ποιεῖν εἶναι ποεῖν...Ὅμως πόα ἤ ποίη εἶναι ἡ πᾶσα βοτάνη ἡ ἀναδίδουσα φύλλα καὶ σπόρον ἐξ αὐτῆς τῆς ῥίζης. Κατὰ τὸν Ἡσύχιον δέ, πόα ἤ ποίη ἐστὶν «ἡ ἐκ τῆς γῆς αὐτομάτως βλαστάνουσα φυτεία». Ἐτυμολογεῖται ἐκ τοῦ φύη καὶ διὰ τροπῆς τοῦ φ εἰς π καὶ τοῦ υ σὲ οι, ποίη... 

Ὁ συνειρμὸς καθίσταται ἐμφανής. Πόησις ἤ Ποίησις εἶναι ἡ δημιουργία ἡ ἀντλοῦσα αὐτομάτως ἀπὸ τὶς «ῥίζες», ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἴδια τὴν πηγὴ τῆς ζωῆς, τὸν Θεόν. Ὁ Πλάτων τὸ διατυπώνει σαφῶς : 

«ἡ γάρ τοι ἐκ τοῦ μὴ ὄντος εἰς τὸ ὂν ἰόντι ὁτῳοῦν αἰτία πᾶσά ἐστι ποίησις... καὶ οἱ τούτων δημιουργοὶ πάντες ποιηταί», Συμπόσιον, 24. 

Δηλαδή : 

Ἡ πᾶσα αἰτία, προκειμένου νὰ μεταβῆ κάτι ἀπὸ τὴν ἀνυπαρξίαν εἰς τὴν ὕπαρξιν, εἶναι ποίησις...καὶ οἱ τοιούτων δημιουργοί, ποιητές... 

Τρία εἶναι τὰ κύρια εἴδη ποιήσεως : ἡ Λυρική, ἡ Ἐπική, ἡ Δραματική», Ὁ ἐν τῇ λέξει λόγος, Ἄννα Τζιροπούλου-Εὐσταθίου. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ (ΜΕΡΟΣ 1ον)

Γράφει ὁ Ἀθανάσιος Σταγειρίτης (Ὠγυγία ἤ ἀρχαιολογία, βιβλ. Β', κεφ. Γ') περὶ τῶν Μουσῶν :  «Αἱ Μοῦσαι ἦσαν θυγατέρες, κατὰ μέν τινας, τοῦ δευτέρου, κατὰ δ' ἄλλους τοῦ τρίτου Διὸς καὶ τῆς Μνημοσύνης. Κατ' ἄλλους τοῦ Πιέρου*1 καὶ τῆς Πληΐδος ἤ τῆς Ἀντιόπης. Κατ' ἄλλους τοῦ Οὐρανοῦ καὶ τῆς Γῆς, ἤ τοῦ Αἰθέρος καὶ τῆς Πλουσίας ἤ τοῦ Ἀπόλλωνος ἤ τοῦ Μέμνονος καὶ τῆς Θεσπίας. Φαίνεται ὅμως ὅτι αἱ Μοῦσαι ἦσαν πολλαὶ καὶ διάφοροι, ὅθεν καὶ ἡ διαφορὰ τῶν γονέων, τοῦ ἀριθμοῦ καὶ τῶν ὀνομάτων αὐτῶν· κατ' ἄλλους δὲ, ἦσαν δύω γενέσεις τῶν Μουσῶν καὶ αἱ μὲν πρῶται αἱ θυγατέρες τοῦ Οὐρανοῦ, ἦσαν ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Κρόνου· αἱ δὲ δεύτεραι ἦσαν θυγατέρες τοῦ Διὸς καὶ τῆς Μνημοσύνης, αἱ γνωστόταται καὶ ἐπισημόταται, κατὰ τὴν κοινὴν γνώμην.  Καὶ κατὰ μέν τινας ἦσαν δύω, κατ' ἄλλους δὲ τρεῖς, Μελέτη, Μνήμη καὶ Ἀοιδή*2, ἤ Κηφισός, Βορωσθενὶς καὶ Ἀπολλωνὶς ὀνομαζόμεναι καὶ ἰσάριθμοι μὲ τοὺς τρεῖς τόνους, τρεῖς χρόνους καὶ τρεῖς ἀριθμούς*3. Κατ' ἄλλους δέ, ἦσαν τέσσαρες, Θελ

Η ΓΝΩΜΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΑΙΔΕΙΑ (ΜΕΡΟΣ 1ον)

Γράφει ὁ Ἀριστοτέλης στὰ «Φυσιογνωμικά» του: « Κιναίδου σημεῖα ( =διακριτικὸ γνώρισμα τοῦ κιναίδου) ὄμμα ( =μάτι, θέα, θέαμα) κατακεκλασμένον ( =μαλθακόν, ἐκθηλυμένον), γονύκροτος ( =αὐτὸς ποὺ τὰ πόδια του ἐχουν κλίσιν καὶ ἀκουμπᾶ τὸ ἕνα γόνατον τὸ ἄλλον, παράγοντας κρότον· προφανῶς ἀπὸ τὸν τρόπο ποὺ κλίνουν τὰ πόδια τους οἱ κίναιδοι γιὰ νὰ ἐπιτύχουν τὴν σεῖσιν/κούνημα τῶν γλουτῶν τους). Ἐγκλίσεις τῆς κεφαλῆς ( =γέρνουν τὸ κεφάλι) εἰς τὰ δεξιά. Αἱ φοραὶ τῶν χειρῶν ὕπτιαι καὶ ἔκλυτοι ( =ἡ φορὰ τῶν χεριῶν τους εἶναι χαλαρή καὶ «ῥίχνεται» πρὸς τὰ πίσω· τὸ σπάσιμον τοῦ καρποῦ ἐν ὀλίγοις), καὶ βαδίσεις διτταί ( =βάδισμα ἀσαφές), ἡ μὲν περινεύοντος ( =κλίνω τὴν μία  πρὸς τὰ δεξιὰ καὶ τὴν ἄλλην πρὸς τὰ ἀριστερά), ἡ δὲ κρατοῦντος τὴν ὀσφύν ( =τὴν μέση κρατοῦντος)… τὰ περὶ τὸ πρόσωπον διεξυσμένα ( =λεῖα, ὁμαλά)… βδελυροὶ καὶ ἀναιδεῖς… οἱ γονύκροτοι κίναιδοι... ὅσοι δὲ ταῖς φωναῖς ἀξείαις ( =ὀξεῖες) μαλακαῖς ( =ἁπαλές) κεκλασμέναις ( =σπασμένες, ἐξασθενημένες, ὄχι βροντερές) διαλέγονται (

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΝΔΟΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΣΑΧΛΑΜΑΡΑΣ ( ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΣ)

Ἡ ἰνδοευρωπαϊκὴ ἀνοησία εἶναι μία θεωρία γιὰ τὴν ὁποία θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ συζητᾶ ὧρες, ὅπως καὶ γιὰ ὁποιοδήποτε σενάριο ἐπιστημονικῆς φαντασίας. Ὅμως ἐπειδὴ ἔχει πάρει διαστάσεις ἀληθινῆς πανδημίας καὶ δυστυχῶς πλέον τὴν ἔχουν ἀσπαστεῖ καὶ διάφοροι ἔγκριτοι  <<γλωσσολόγοι>> ( τώρα τὸ ποῦ βασίζονται, ἐφόσον οἱ ὅποιες <<ἀποδείξεις>> εἶναι ἀνυπόστατες, ἀτεκμηρίωτες καὶ ἀβάσιμες, ἔγκειται μᾶλλον στὰ πλαίσια τῆς συγχρόνου ἐπιστημονικότητος! ), καλὸ εἶναι νὰ γίνει μία συνοπτικὴ παρουσίασις τοῦ πῶς ξεκίνησε καὶ καθιερώθηκε αὐτὸ τὸ ψεῦδος γιὰ τὴν γλῶσσα μας. Τουλάχιστον νὰ μὴν ἀναρωτιοῦνται οἱ περισσότεροι τί σημαίνει αὐτό τὸ <<Ι.Ε>>, <<σανσ.>>, παλαιότερα <<ἰαπετ.>>,  ποὺ συνοδεύει τὰ λήμματά μας μὲ τὴν ἀκατανόητη, μηδέποτε ὀμιλουμένη καὶ γεγραμμένη ῥίζα, ἡ ὁποία συμπληρώνει τὴν ἐτυμολογικὴ αὐτὴ παρωδία! Ἡ ἐν λόγῳ θεωρία προῆλθε ἀπὸ τὴν παρατήρησιν ὅτι οἱ ἀρχαῖες καὶ νεώτερες  γλῶσσες (σανσκριτική, ἑλληνική, κελτική, λατινική, γ